Digital arbeidsflyt: Del 2 – utvelgelse med Photo Mechanic

Dette er del 2 i min serie om den digitale arbeidsflyten. Gikk du glipp av den første delen, Fra kort til harddisk, kan du finne den her.

Fotoshoot åpen i Photo Mechanic

Jeg pleier som regel å gå igjennom de importerte bildene i flere runder. Først gir jeg alle bilder med et visst potensiale én stjerne. Jeg er forholdsvis gavmild med denne stjernen, og arbeider meg så raskt som mulig gjennom alle bildene. Dersom magefølelsen sier at bildet ikke er fullstendig håpløst, trykker jeg «1» og fortsetter videre til neste bilde.

Bilder gitt én stjerne

Straks jeg er ferdig med den første runden, markerer jeg alle bilder uten stjerne og trykker sletteknappen. Det ser ut til å være to skoler når det gjelder sletting av bilder. På den ene siden har man de som aldri lenger sletter noe ettersom harddiskplass er blitt så rimelig, og på den andre de som ikke ønsker å lagre alle elendige bilder til evig tid. Som du sikkert husker fra første del i denne serien, lagrer jeg alltid en ekstra kopi av alle bilder jeg importerer på små harddisker som stues bort ved slutten av hvert år. Tror derfor jeg befinner meg på en slags gylden middelvei mellom de to skolene ;)

I den andre runden går jeg nøyere til verks. Bilder jeg tror kan vises til klienten, kona eller verden, får i denne runden to stjerner. Er det mange liknende bilder jeg liker, sammenlikner jeg dem nå nærmere og velger ut det ene som skiller seg positivt ut. Dette er den mest tidkrevende runden i utvelgelsesprosessen, og det hender jeg lar den vente en dag eller to etter den første for å få litt mer avstand til bildene.

Bilder med to stjerner

Etter runde to, filtrerer jeg ned utvalget i Photo Mechanic til kun bilder med to eller flere stjerner. Er utvalget fortsatt for stort, hender det jeg tar en runde til og «degraderer» de svakeste bildene i utvalget til én stjerne. Når jeg er ferdig, flytter jeg alle bilder med to stjerner til en ny undermappe som jeg kaller «Selects».

Det er denne mappen jeg importerer til Lightroom eller åpner i en Capture One Pro-session for fremkalling. Ved fysisk å skille de gode fra de mindre gode bildene, har jeg en programvareuavhengig sortering. Skulle Adobe en dag ta en Apple og slutte å produsere profesjonelle verktøy, har jeg fremdeles en grunnleggende organisering på plass når jeg migrerer til neste verktøy.

I «Selects»-mappen ligger nå de beste bildene fra shooten, bildene jeg vil vise frem. Skulle det likevel vise seg at jeg trenger flere bilder eller at en klient spør om jeg tilfeldigvis har et annet bilde fra et bestemt oppsett, har jeg et stort utvalg «outtakes» liggende på lur i «Capture»-mappen. Etter dette er det bare å sette i gang med neste steg, RAW-konverteringen, eller fremkallngen som jeg liker å kalle det.